Szukaj

Witamina B12

Regina, 22 lipiec 2020
Witamina B12

Witamina B12.

Witamina B12 to wyjątkowa witamina o kluczowym znaczeniu dla naszego organizmu.

Na początek statystyka:

  • Dzienne zapotrzebowanie naszego organizmu na witaminę B12, to 3 µm.
  • Główne miejsce magazynowania kobalaminy w naszym organizmie to wątroba.
  • Zapasy witaminy kumulują się na okres 3-5 lat. Okres magazynowania zależy od wieku organizmu i od stanu zdrowia.

Skąd pozyskujemy witaminę B12?

Jak wchłaniamy witaminę B12?

  • Naturalnie odpowiedzialne za produkcje kobalaminy z żywności są mikroorganizmy przewodu pokarmowego oraz pewne drobnoustroje. Nasz organizm wytwarza ją z produktów pochodzenia zwierzęcego. 
  • Po dostaniu się do żołądka kobalamina łączy się z białkiem R, tworząc na krótko pewien kompleks, który pod wpływem enzymów trzustkowych w dwunastnicy, ulega rozszczepieniu. Wolna już kobalamina leci do jelit i tam łączy się z wydzielanym przez okładziny żołądka, czynnikiem Castle’a, aby następnie w dolny odcinku jelita cienkiego, w obecności jonów wapnia, ulec wchłonięciu i zostać dalej przetransportowana wraz z niektórymi swoistymi białkami:
    • jako metylokobalamina do procesów detoksykacji homocysteiny
    • jako adenozylometionina jest donor grup metylowych.

Co dla nas jest z tego do zapamiętania to fakt, że zapewnienie zapasów witaminy B12, gwarantuje utrzymanie poziomu homocysteiny. Witamina b12 wspomaga metabolizm homocysteiny  co pozwala utrzymać jej poziom w normie referencyjnej.

Dlaczego to takie ważne? 

Otóż wysoki poziom homocysteiny stanowi potencjalną przyczynę miażdżycy grożącej udarem czy zawałem mięśnia sercowego.

O co chodzi z homocysteiną?

Homocysteina to biochemiczny marker niedoborów witaminy B12. Ten aminokwas (Homocysteina) ulega przemianie do cysteiny w obecności witaminy B6, natomiast remetylacja do metioniny odbywa się przy udziale właśnie witaminy B12 i kwasu foliowego. Jeśli nie mamy tych kofaktorów witaminowych w naszym organizmie, dochodzi do nagromadzenia się homocysteiny.

Jak sprawdzić czy mam prawidłowy poziom homocysteiny?

  • Badanie poziomu homocysteiny wykonuje chyba każde większe laboratorium, pozyskując materiał, do badania, z krwi żylnej. 
  • Z wynikiem oscylującym w granicach 15 µmol/l, zawsze dobrze pójść do immunologa. Jest to dobry kierunek specjalisty jeśli mówimy o badaniu homocysteiny.
  • Ten marker (przy poziomie 15 µmol/l i więcej) może wykazywać konieczność wykonania dalszych badan w kierunku np. mutacji genu MTHFR Jest to bardzo częsta mutacja i dlatego dobrze przeanalizować to z lekarzem.

Co oznacza podwyższony poziom homocysteiny?

Nie zawsze będzie miało to znaczenie kliniczne ale często może dochodzić do zaburzenia rozszerzalności i zgrubienia naczyń krwionośnych (nadciśnienie tętnicze). Dodatkowo nadmiar homocysteiny działa prozakrzepowo i prozapalnie.

Jest to aminokwas o czepliwej, szorstkiej budowie. Nagromadzenie jgo w nadmiarze, w naczyniach krwionośnych, powoduje osadzanie się wędrującego cholesterolu i ograniczanie światła naczyń krwionośnych.

W  badaniach epidemiologicznych wykazano, że istnieje związek pomiędzy podwyższonym poziomem homocysteiny a chorobami sercowo-naczyniowymi (miażdżyca wieńcowa, udary, zawały).

Wnioski z badań informują również, że im wyższy poziom homocysteiny tym większe ryzyko zwężenia tętnicy szyjnej. Poza tym nadmiar tego białka, uszkadza naczynia poprzez ograniczanie dopływu tlenu i substancji odżywczych do mózgu. Stąd są badania informujące o wpływie nadmiaru homocysteiny na rozwój chorób neurodegeneracyjnych czy też o braku witaminy B12 i związanymi z tym konsekwencjami na odcinku układu nerwowego.

Witamina b12 jest wyjątkowa i dlatego wiele aspektów z nią związanych wymaga krótkiego komentarza:

W jakiej formie występuje witamina b12?

W formie aktywnej:

  • Witamina B12 jako forma aktywna kobalaminy, występuje w organizmie człowieka jako: metylokobalamina, deoksyadenozylokobalamina i hydroksykobalamina

W formie nieaktywnej

  • Witamina B12 jako cyjanokobalamina. Substancja czynna w znanych nam bolesnych zastrzykach lub w preparatach w formie tabletek to cyjanokobalamina. Jest to postać bardzo odporna a dzięki dodaniu żelaza łatwo przyswajalna. Stosowanie takiej formy, jeśli lekarz trafia z diagnozą, jest zawsze skuteczna, tylko trochę bolesne.

Jak oznaczamy poziom witaminy B12?

Są cztery metody:

  • Podstawowy parametr do oznaczania kobalaminy to oczywiście krew żylna.

Jeśli wynik wskazuje poziom poniżej normy to mamy ewidentnie do czynienia z brakiem tej witaminy i należy jej braki uzupełnić wybierając metodę w zależności od naszego stanu zdrowia.

  • Drugi parametr to oznaczenie homocysteiny.

Co to daje? Otóż zdarza się, że oznaczenie witaminy B12 jest w normie a poziom homocysteiny jest zawyżony. W takim przypadku należy dalej szukać przyczyny takiego stanu rzeczy np. w polimorfizmie genu MTHFR. Mówi się w takim przypadku o subklinicznym niedoborze kobalaminy.

  • Trzecia metoda, to badanie poziomu stężenia kwasu metylomalonowego (MMA) w surowicy lub moczu.

Dlaczego? W oznaczaniu poziomu homocysteiny, jej wysoki poziom może świadczyć o brakach po stronie kwasu foliowego (jeden cykl metylacyjny) a nie witaminy B12. Wyznaczając poziom MMA mamy pewność, że otrzymamy wskazania dotyczące poziomu kobalaminy. O doborze badania decyduje lekarz.

  • Czwarta najnowsza metoda polega na oznaczeniu poziomu holotranskobalaminy (holoTC, kobalamina związana z TCII), tzw. „aktywnej witaminy B12”. Test ten polega na oznaczaniu kompleksu witamina B12-TCII, który rozpoznawany jest przez receptory tkankowe i stanowi jedyny rezerwuar kobalaminy możliwy do wykorzystania przez komórki. Technika ta znajduje zastosowanie głównie przy krytycznie niskich stężeniach witaminy B12 ( 200 - 300 pg/ml ) w podstawowym badaniach z krwi żylnej.

Która witamina b12 najlepsza?

1. Jeśli mamy stwierdzone niedobory witaminy b12, możemy je szybko uzupełnić stosując suplementacje witaminą B12. Najlepiej jeśli zastosujemy aktywną formą tej witaminy czyli np. metylokobalaminę. Zawsze przy stosowaniu tabletek z witaminą b12, dobrze jest, aby w jednej porcji była skojarzona z kwasem foliowym, witaminą B6 oraz biotyną. Taka synergia daje gwarancje większej przyswajalności kobalaminy. Przyczyną  powstania niedoborów, u zdrowego człowieka, może być dieta wegetariańska, dłuższa przerwa w spożywaniu potraw pochodzenia zwierzęcego, duży wysiłek fizyczny obciążający serce, tabletki z grupy NLPZ ( niesterydowe leki przeciwzapalane).

2. Postać cyjanokobalaminy jaką mamy w zastrzykach to czasem jedyna możliwość uzupełnienia braków tej witaminy przy pewnych chorobach (choroba Addison-Briemer, zanikowe zapalenie błon śluzowych żołądka, brak czynnika Castle’a).

3. Najlepsza witamina b12, to naturalna, pozyskana z żywności. Jesteśmy zdrowi, wszystko u nas funkcjonuje prawidłowo, mamy odpowiedni poziom kwasu solnego, zdrowe jelita, stosujemy w diecie posiłki mięsne. I to minimum, aby móc w naturalny sposób utrzymywać poziom witaminy b12 na poziomie referencyjnym. 

Wszystkie informacje jakie znajdziesz na blogu, służą wyłącznie do celów edukacyjnych i informacyjnych, czasami poglądowych. To jest właśnie powód dla którego to, czego dowiesz się na tym blogu, nie możesz zastąpić wizytą u lekarza. Informuję, iż post ma przede wszystkim charakter informacyjny a przedstawiana wiedza to efekt poszukiwań hobbystycznych i nie może służyć do diagnostyki i samoleczenia

Literatura dla tych wszystkich, którzy chcą pogłębić wiedzę w temacie :

1.Dr B. Kukliński,Dr Anja Schemionek, Medycyna Mitochondrialna Nowatorska metoda na pozornie nieuleczalne choroby, Wydawnictwo Vital, Białystok 2015, ISBN 978-83-64278-87-7

2. Dr B. Kukliński, dr Ina van Lunteren,Odżywianie mitochondrialne - Jak powstrzymać wolne rodniki, choroby cywilizacyjne i starzenie się, Wydawnictwo Vital, Białystok 2017, ISBN 978-83-65846-03-7

3. Bobilewicz D.: Nowe spojrzenie na witaminę B12. Abbott Voice, 2003, 3, 2-3.

4.Magdalena Bartoszewska; Molekularne Mechanizmy Choroby Alzheimera;Postępy Biologii Komórki, tom 35 z 2008 roku numer 3 (333-350),

Koszyk

Twój koszyk jest pusty.

Dokonaj swoich pierwszych zakupów