Szukaj

Telomeraza. Długowieczność.

Regina, 2 wrzesień 2020
Telomeraza. Długowieczność.

Telomeraza i dążenie do długowieczności jak na razie możemy postawić znak równości.

Długowieczność i jak ją osiągnąć ? To do niedawna, pytania bez odpowiedzi. Ale teraz już coś, mamy!  Mamy enzym długowieczności - Telomerazę. 

W odwiecznych poszukiwaniach eliksiru młodości, kapsułek szczęścia czy innych metod oddalania starości, pojawiło się światełko nadziei. Pojawiło się za tym również kolejne potwierdzenie naukowców, że życie, to białka.

Na wstępie sprostuję jedną kwestie, a mianowicie, że starzenie to normalny proces a nie jak niektórzy mówią, choroba.

Dlaczego się starzejemy? Jak spowolnić starość?

  • Każda komórka naszego ciała posiada 46 nitek DNA, które tworzą chromosomy:
    • Na końcach chromosomów znajdują się fragmenty naszego materiału genetycznego czyli telomery. 
    • Telomery można porównać do kasku, który ochrania nasze DNA przez rozszczepieniem się i w końcu urwaniem. Telomery uczestniczą w podziale komórki ale niestety za każdym podziałem ulegają skróceniu, aż do całkowitego zaniku i tym samym zaniku życia komórki. 
    • Mamy w naszym organizmie specjalny enzym-telomeraza- który potrafi wydłużyć telomery i tym samym wydłużyć życie komórki. Nasze życie.

Aktywność telomerazy a długowieczność ? 

Na aktywność telomerazy musimy zapracować sami. Dlaczego? 

Otóż po odkryciu w 2009 telomerazy w organizmie człowieka, amerykański Departament Obrony, sfinansował serie badań, które miały pokazać determinanty pobudzające aktywność telomerazy. Udowodniono w tych badaniach, że trzymiesięczna dieta złożona z nieprzetworzonych roślin oraz stosowanie innych prozdrowotnych zaleceń (typu umiarkowana aktywność sportowa, zdrowy sen, unikanie stresu) są kluczem do wydłużania życia telomerów:

  • Są to jak dotąd, jedyne badania nad aktywnością telomerazy. Wyniki tego badania ogłoszono w jednym z najbardziej prestiżowych pism medycznych (Lancet Oncol w 2008 roku) pod tytułem . ”Zwiększona aktywność telomerazy i kompleksowe zmiany stylu życia :badanie pilotażowe”.

Metoda na wydłużenie życia telomerów

Na dzień dzisiejszy nie znaleziono innego, naukowo potwierdzonego, sposobu na zwiększenie aktywności telomerazy.

Czy to działa?

  • Patrząc na wyniki przeprowadzonych badań, tak:
    • Otóż ogłoszono wynik pięcioletnich badań, w których mierzono długość telomerów wykorzystując metodę opisaną w Lancecie. Okazało się, że w grupie stosującej tę metodę, telomery po pięciu latach były nawet dłuższe niż na początkowym etapie badań.
    • W kolejnych badaniach doprecyzowano rodzaj stosowanej diety i aktywności sportowej. Okazało się, że za aktywność telomerazy odpowiada jakość spożywanych posiłków a nie jak sądzono, stosowanie specjalnych diet lub złożonych ćwiczeń o określonej intensywności.

Czyli co? Posiłki pobudzające telomerazę winny składać się głównie z posiłków roślinnych, okraszonych w ciągu dnia np. co najmniej 21 minutowym spacerem. I to wszystko. Tak mało a jednak tak wiele.

Wniosek może być tylko jeden !!! Ale pozostaje pytanie jak przerzucić się na taką dietę? Uczestnicy tych eksperymentów gdyby nie dowożono im do domu zestawów żywności, nigdy by tego nie wprowadzili do swojej diety. O co wobec tego chodzi? Przecież przedłużamy sobie życie!!. Myślę, że chodzi o nasze przyzwyczajenia żywieniowe i jeśli nie muszę to pozostanę przy swoim menu. W końcu weganie, to ciągle niecałe 2% populacji.  

  • Ale jakby ktoś chciał spróbować to jak na wszystko tak i na to jest metoda: 
    • Po pierwsze zmieniajmy dietę swoim rytmem dnia. 
    • Po drugie na początek najważniejsze, aby dojść do sytuacji kiedy białka w naszej diecie będą pochodzić tylko z białek roślinnych. I to też trzeba zrobić sukcesywnie poprzez zmianę stosunku jednych białek do drugich aż dojdziemy do sytuacji w której stosunek białek zwierzęcych do roślinnych będzie wynosił 0:1.
    • Później to już wybrać najbardziej odpowiadającą nam dietę czyli np. czysta dieta wegetariańska, wegańska. 
      • Można zmieniać, łączyć ale zawsze pamiętać o reżimie białkowym oraz pewnych koniecznych dodatkach, które zawsze powinny znaleźć się w naszej diecie (będzie wpis króciutki o tych składnikach)

 Cudownie jest wprowadzić taka dietę, bo jak wskazują badania jest to wysoce pozytywne dla naszego organizmu. Ale należy pamiętać, że aktywną telomerazę, przyjmują również komórki nowotworowe, które również walczą o przetrwanie w naszym orgazmie. Stąd rada , aby kierować się w podejmowanych decyzjach, wynikami przeprowadzonych badań i najlepiej aktywować telomerazę, stosując ścisłą dietę roślinną polecaną przez naukowców. Inne modele nie zostały opracowane ani tym samym przebadane w takim stopniu jak ogłoszona w Lancecie. 

Po raz kolejny można zauwazyć, że rodzaj stosowanej diety czyli to co jemy, jest kluczowy dla naszego zdrowia. Jest to po raz kolejny solidne potwierdzenie, w badaniach naukowych, że rodzaj pożywienia, który dostarcza nam witamin, pierwiastków śladowych, witaminoidów ma fundamentalne znaczenie dla naszego zdrowia.

Telomeraza. Geneza telomerazy ?

Sośnie rosnącej w Kalifornii a konkretnie górach Białych, przyznano miano Matuzalem a to oczywiście ze względu na wiek (około 4800 lat ) czym zapisała się do grona długowiecznych.

Ktoś się pofatygował i podjął próbę zbadania: co odpowiada za długowieczność tego Matuzalemu? Okazało się, że w korzeniach tej sosny odnaleziono enzym, który odpowiada za jej długowieczność. Ten enzym odbudowuje telomery. Naukowcy nazwali go telomerazą a dr Elizabeth Blackburn otrzymała w 2009 roku, Nagrodę Nobla, za odkrycie telomerazy w naszym organizmie.

A jaką rolę w utrzymaniu nas w dobrej kondycji psychicznej i fizycznej, przez długie lata, spełniają mitochondria?

Specjaliści nurtu mitochondrialnego uzupełniają tę informacje o jeden mechanizm CHRONIĄCY TELOMERY:

  •  Chodzi o proteiny położone w sąsiedztwie telomerów – histony, które odpowiadają za ochronę fragmentów materiału genetycznego. 
  • W tych działaniach są wspierane przez specjalne enzymy tzw. syrtuiny. Syrtuiny w przeciwieństwie do telomerazy uaktywniają się poprzez np. głodówki, niskokaloryczną dietę, aktywność fizyczną, resweratol czy zachowanie niskiego poziomu insuliny. Te enzymy odpowiadają nie tyle za wydłużenie telomerów, ile ogólnie za dobry stan zdrowia.

Wnioski dotyczaće słuszności stosowania terapii nasuwają się same. Są to spójne zalecenia dotyczące długowieczności. I ja osobiście, wybrałam ten model, który jest mi bliski ze względu na grupę krwi. Nie muszę się tak bardzo rozstawać z moimi przyzwyczajeniami a efekt działań pobudzonych syrtuin, zupełnie zaspokaja moje myślenie o utrzymaniu jakości życia i zdrowia. 

Cudownie, że jest alternatywa i to bogata. Dlatego myślę,że każdy, jeśli tylko będzie chciał, znajdzie coś dla siebie, co go rownież zaspokoi w temacie dbania o jakość życia.

Wszystkie informacje jakie znajdziesz na blogu, służą wyłącznie do celów edukacyjnych i informacyjnych, czasami poglądowych. To jest właśnie powód dla którego to, czego dowiesz się na tym blogu, nie możesz zastąpić wizytą u lekarza. Informuję, iż post ma przede wszystkim charakter informacyjny a przedstawiana wiedza to efekt poszukiwań hobbystycznych i nie może służyć do diagnostyki i samoleczenia

Wykaz literatury, który opisuje podane wyniki badań:

1. Ornisch D.,Lin J., Daubenmier J., „Increased telomerase activity and comprehensive lifestyle changes; a pilot study".

2. Cormody J.F.,Olendzki B.C.,Merriam P.A.,Liu Q.,Qiao Y.,Ma y.,”A novel measure of dietary change in a prostatę cancer dietary program incorporating mindfulness training”. J.Acad.Nutr.Diet.2012,112(11)s.1822-1827

3. Dr Michael H.Greger, Gene Stone,”Jak nie umrzeć przedwcześnie.Co jesć, aby dłużej cieszyć się zdrowiem”Wydawnictwo Czarna Owca, Warszawa 2016, ISBN 978-83-8015-026-3

Koszyk

Twój koszyk jest pusty.

Dokonaj swoich pierwszych zakupów