Szukaj

Suplementy diety. Witamina D3, B12, Omega -3

Regina, 10 wrzesień 2021
Suplementy diety. Witamina D3, B12, Omega -3

Zainteresowanie suplementami diety witaminami D3, B12, Omega - 3, wybuchło z powodu konieczności budowania i wzmacniania odporności.

Mamy okres pandemii. Cały czas, przy okazji komunikatów o zachorowaniach, jesteśmy bombardowani  informacjami o roli chorób współistniejących i ich wypływie na wyzdrowienie osób, które dopadł koronawirus. 

Groźne choroby współistniejące, które zasadniczo mają wpływ na naszą ogólną kondycje i zmniejszające szanse na szybkie ozdrowienie to;

✅choroby płuc,
✅cukrzyca, 
✅nadciśnienie, 
✅nowotwory układu pokarmowego, piersi, prostaty
✅omawiane już wcześniej infekcje
✅ale również choroby wątroby, nerek czy chore serce.                                    

Ostatni wpis na temat infekcji wymaga, moim zdaniem, zakończenia czyli uzupełnienia go o środki zaradcze dla naszego organizmu, dla nas.

Przez lata, obcując z tematyką zdrowia, czytając na temat funkcjonowania naszego organizmu, wiem na pewno, że nie jesteśmy w stanie zabezpieczyć się, na wszelkie okoliczności zagrażające naszemu zdrowiu czyli przed pandemią, ociepleniem klimatu i związanym z tym migracjami różnych odmian owadów, pająków czy też przed wszechobecnymi kleszczami czy coraz bardziej niebezpiecznymi komarami, muchami czy biedronkami. 

Można by tak długo, ale nie chodzi o to, aby wymieniać zagrożenia tylko o to : 
I co dalej❓ 
Jak z tym nowym zjawiskiem funkcjonować ❓
Jak się rozsądnie chronić, aby lżej przechodzić skutki tych zagrożeń, jeśli nas dopadną ❓

Oczywiście nie wszystko zależy od nas. Czasem przeciwnik jest na tyle groźny, że organizm swoimi siłami tego nie jest w stanie zwalczyć. 

To co dziś chcę napisać to na pewno już o tym słyszeliście, ale ja poszerzę: O to dlaczego?

To co mogę powiedzieć z wielu lat mojego romansu z tematyką zdrowia, to ważne jest, aby znaleźć czas na:

✅codzienny 30 minutowy ruch, 
✅unikanie
 stresu lub ograniczanie jego skutków, zmniejszając obecność wolnych rodników,
✅dobre
wysypianie się,
✅i stosowanie diety
, która powinna być bardziej zielona bo oprócz tego, że unikamy sodu, tłuszczy nasyconych, cukrów to zyskujemy karotenoidy, witaminy, pierwiastki śladowe, błonnik. Naprawdę WARTO 

Dieta, dietą ale jak wiecie, można mieć wiele do życzenia w kwestii jakości żywności i dlatego pewne filary zdrowia trzeba szczególnie uzupełniać. 

Pry okazji pandemii wrócił temat ✅witaminy D, ✅witaminy C oraz ✅kwasów omega 3 czyli prawdziwych filarów naszej odporności. Ja dodam jeszcze✅ witaminę B12 i  postaram się powiedzieć dlaczego sama żywność w przypadku tych witamin nie wystarczy i dobrze jest sięgnąć po suplementy diety:

  • Panuje ogólny pogląd, że czerpiemy witaminę D z promieni słonecznych. Ale jest jedno ale, czyli czas jaki spędzamy na słońcu. Powinno to być naprawdę codzienne, kilkugodzinne przebywanie na słońcu do tego najlepiej, jak całe ciało, zażywa takiej słonecznej kąpieli. My znajdujemy się w szerokości geograficznej, która nie rozpieszcza ilością słonecznych dni i dlatego zalecenia co do spożycia witaminy D3 wskoczyły od roku 2018 na zakres od 800 IU- 2000 IU dla nastolatków i zdrowych dorosłych. W przypadku osób z grup ryzyka, porcje suplemntów diety, są różne w  zależności od rodzaju schorzenia. Dzieci oczywiście mają różną porcje w zależności od kategorii wiekowej.
  • Wg. Światowej Organizacji Zdrowia czy Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa żywności (EFSA) powinniśmy  co najmniej 0,5% kalorii uzyskiwać  z kwasów Omega3 - ALA o krótkim łańcuchu, które później nasz organizm przekształci do kwasów tłuszczowych omega 3 (EPA,DHA). Jest tylko pytanie, czy np. codzienna łyżka siemienia lnianego lub garść orzechów włoskich wystarczy, by wyprodukować odpowiednią ilość kwasów omega 3. I dlatego często zaleca się skorygowanie zapotrzebowana organizmu na te bezcenne kwasy, suplementami diety. 

✅Poza tym, jeśli nie dostarczamy kwasu - ALA (nie konsumujemy żywności z tym kwasem), to pozostają jeszcze ryby:

  • Ale tu jak każdy z nas wie, pozostaje kwestia jakości ryb. Spożywanie skażonych metalami ciężkimi i innymi chemikaliami, ryb, przynosi czasem więcej szkody niż pożytku. I dlatego suplementy diety są tutaj dobrą alternatywą, ponieważ producenci suplementów diety, bardzo często pozyskują kwasy EPA i DHA z Alg lub bardzo małych ryby, których skażenie jest dużo mniejsze niż ryb dużych typu tuńczyk, a poza tym metody oczyszczania są już bardzo wyśrubowane i niektórzy producenci chwalą się czystością, oleju rybnego, na poziomie  99,9% .

✅Obecność kwasów Omega 3 w w naszym organizmie to konieczna obecność kwasu EPA, który doskonale radzi sobie ze stanami zapalnymi, pobudzając przeciwzapalne prostagladyny i dlatego podobnie jak witamina D3, stanowi doskonały wewnętrzny oręż do walki ze stanami zapalnymi wywołanymi różnymi przyczynami a ponadto doskonale wraz z witaminą D3 buduje naszą odporność.

  • Nie ma chyba witaminy bardziej wszechstronnie działającej na różne funkcje naszego organizmu, jak witamina B12.:
    • W okresie zagrożenia wirusowego czy bateryjnego, witamina B12,  wspiera funkcjonowanie układu odpornościowego
    • W czasie pandemii, kiedy mamy gorszą kondycji psychiczną, (ograniczenia) wzmacnia funkcjonowanie układu nerwowego, wspiera funkcje psychologiczne. 

✅A dlaczego uważam, że pozyskiwanie tej witaminy, tylko z żywności, może być niewystarczające i suplementy diety będą dobrym rozwiązaniem:

  • Kiedyś witaminę B12 produkowały drobnoustroje zamieszkujące ziemie (stąd nazwa brudna witamina) ale teraz świat jest higieniczny i chlorowana woda zabija wszelkie produktywne drobnoustroje. Tym sposobem jedno źródło tej cennej witaminy ubyło, ale wartość dodana chlorowania wody, to fakt, że cywilizacja pozbyła się zarazków cholery. 
  • Kolejna kwestia to fakt, że dużo z nas jest na diecie wegetariańskiej, wegańskiej i nie bardzo mają, skąd pozyskiwać tę witaminę, tak  jak mięsożercy
    • Ktoś powie, że młodzi ludzie mają zapasy tej witaminy, ale  trzeba w tym miejscu również wspomnieć, że spora liczebność młodych ludzi, ma problemy trawienne, więc ilość pozyskiwanej witaminy B12 jest wtedy zdecydowanie mniejsza od osób młodych, zdrowych. 
    • Poza tym niektóre leki, skutecznie zmniejszają pokłady witaminy B12, bez różnicy na wiek (beta blokery)
    • Dodatkowo np. praca nocna, stres (zużywana B12, do wprowadzania równowagi  w ilości tlenku azotu) czy choroby neurodegeneracyjne wymuszają potrzebę suplementowania tej witaminy. W tych przypadkach potrzebujemy tej witaminy ponieważ wspiera prawidłowy przebieg procesów nie tylko metabolicznych ale również trawiennych. Wiadomo, że np. osoby autystyczne mają bardzo często problemy ze stosowaniem zróżnicowanej diety, chociażby ze względu na nietolerancje pokarmowe czy alergie. Wydaje się, że podanie suplementu, w takiej sytuacji jest dobrym rozwiązaniem tym bardziej, że B12 wspiera układ nerwowy i funkcje psychologiczne.

✅Nurt medycyny mitochondrialnej przykłada ogromne znaczenie do diety. Powód to oczywiście składniki odżywcze dla mitochondrii, które pozyskujemy przecież z żywności, a jeśli wymaga tego sytuacja, to włączamy suplementacje, aby uzupełnić braki.

✅W tym miejscu, jak mantre, chcę przypomnieć o diecie.:

  •  Praca w domu to dobry moment by pomyśleć o tym co wypełnia nasze codzienne 2000 kalorii: 
    • Czy jest to talerz wypełniony kolorowymi warzywami, dobrą oliwką, owsianką z owocami czy może przetworzoną żywnością typu fastfood, cukrem i tłuszczami typu trans. 
    • Ponadto przebywamy więcej w domu, a do tego idzie zima więc jak te misiaki- ciepłe kapciuszki, fotelik i dobry film +przekąska. Nie mówię nie, ale spójrzcie na swój organizm kochającym okiem i zrewidujcie te swoje codzienne 2000 kalorii  i brak ruchu. Uwierzcie mi na słowo, a jak zmienicie układ na talerzu na więcej zielonego to organizm to doceni i odwdzięczy się na wiele sposobów a na pewno lepszym samopoczuciem psychicznym i fizycznym. 

Wszystkie informacje jakie znajdziesz na blogu, służą wyłącznie do celów informacyjnych. Przedstawione wiadomości to efekt poszukiwań hobbystycznych i nie może służyć do diagnostyki i samoleczenia. Zawsze skonsultuj swoje działania z wykwalifikowanym lekarzem.


Koszyk

Twój koszyk jest pusty.

Dokonaj swoich pierwszych zakupów