Szukaj

Omega3

Regina, 24 wrzesień 2020
Omega3

Omega-3 to jeden z niezbędnych długołańcuchowych nienasyconych kwasów tłuszczowych. 

Kwas omega 3 składa się z kwasu eikozapentaenowego (EPA) oraz kwasu dokozaheksaenowego (DHA), które są pochodnymi wielonienasyconych kwasów tłuszczowych (PUFA) oraz kwasu alfa-linolenowego (ALA).

Skoro jesteśmy przy kwasach tłuszczowych to powiem, że trudno nie dać racji wszystkim tym, którzy uważają, że bez kwasów tłuszczowych, nie ma życia. Mam nadzieję, że po przeczytaniu wpisu, sami będziecie mogli zająć w tej kwestii, swoje stanowisko.

Drugi niezbędny długołańcuchowy kwas tłuszczowy to kwas omega-6. 

Kwas ten jest pochodną kwasu linolowegoy (LA), który w wyniku przemian zmienia się w dobry kwas gammalinolenowy (GLA) a później drogą dalszych przemian w kwas arachidonowy (AA).

Wpis ma dać odpowiedź na pytanie: Omega 3 czy Omega 6? Które kwasy tłuszczowe nienasycone, są zdrowe?

Myślę, że to krótkie objaśnienie ułatwi Wam podejmowanie decyzji dotyczących układania diety ale również ułatwi wybór przy zakupie suplementów diety kwasami omega - 3.

Omega - 3 zawarta w oleju rybim, jak wynika z wielu przeprowadzonych i ogłoszonych badań, ma potwierdzone działanie przeciwzapalne, przeciwzakrzepowe, antyarytmiczne, przeciwmiażdżycowe i obniżające poziom trójglicerydów.

Omega - 6 działa dokładnie odwrotnie, więc raczej go nie chcemy. Ale co z kwasem GLA  ??? Przecież on wydaje się ok !!!!

No właśnie z kwasami nie jest tak zero jedynkowo.

(Dla zainteresowanych) Okazuje się , że omega 6 ma też działanie prozdrowotne tylko pod pewnymi warunkami:

  • Nasz organizm jak zwykle dąży do homeostazy. W przypadku kwasów zachowanie odpowiedniej proporcji pomiędzy omega 3 a omega 6 otwiera furtkę prozdrowotną lub wręcz odwrotnie czyli szkodliwą, silnie zapalną.
    • W tym całym zamieszaniu z kwasami, chodzi o to, aby konkurujący kwas omega-3 (EPA) z kwasem arachidonowym i kwasami omega- 6, w procesie syntezy prostagladyn i leukotrienów, wygrał walkę o cykloogenazy i lipoksygenazy, które odpowiadają za ostateczny wygląd eikozanoidów.
    • Kwas arachidonowy (AA) wytwarza eikozanoidy prozapalne a kwas (EPA )przeciwzapalne.

Eikozanoidy do których należą leukotrieny, tromboksany czy prostacykliny, to lokalnie działające hormony, powstające z kwasów omega-3 lub omega-6 i które ulegają dalszym przemianom do tych dobrych lub do tych złych.

I to właśnie tutaj rozgrywa się cały korzystny bądź niekorzystny układ dla naszego zdrowia.

Ale, aby nie wprowadzać jeszcze większego zamieszania powiem tylko tyle, że aby dobroczynny kwas omega 6 (GLA) działał prozdrowotnie to nasz organizm powinien mieć odpowiedni poziom omega-3, aby ograniczyć powstające nadwyżki prozapalnego omega-6 czyli kwasu (AA).

A udzielając odpowiedzi jednym zdaniem, na zadane wyżej pytanie, odpowiem, że tylko odpowiednio wysoki poziom kwasów omega -3, pozwala z wilka zrobić owce, czyli uczynić z kwasów omega-6 kwasy prozdrowotne.

Ciekawostka nr 1
Nazwy eikozanoidów pro i przeciwzapalnych są takie same. Wyróżniono je jedynie cyferkami. Przeciwzapalne mają wyższe oznaczenia numeryczne.

Co znaczy skrót nnkt ?

Rozwijając skrót powiemy Niezbędne Nienasycone Kwasy Tłuszczowe. Jest to grupa kwasów, których organizm nie jest w stanie sam wytworzyć i dlatego muszą być dostarczone z żywnością bo są „Niezbędne”. Określenie „nienasycone” wynika z ich budowy chemicznej. Te kwasy zawierają podwójne wiązania miedzy atomami węgla w łańcuchu węglowodorowym.  Należą do nich własnie kwasy tłuszczowe omega 6 i omega 3.

Ciekawostka nr 2 
Nasze serce dla uzyskania energii spala głównie tłuszcze.

Ile dziennie spożywać omega 3?

Szybko dodam, w jakich produktach znajdziemy kwasy omega 3 (EPA, DHA). Oczywiście w rybach a konkretnie w ich oleju. Najbogaciej wyposażone w te kwasy są ryby oleiste. Do tych ryb należą popularne śledzie, makrele, łosoś czy halibut. Wymienione ryby spożywane 2-3 razy w tygodniu powinny dostarczyć aż 1 g kwasów EPA i DHA dziennie czyli tyle ile zalecają amerykański eksperci ds. żywienia. Natomiast eksperci brytyjscy zalecają trochę więcej bo 1,2 g na dzień. Temat jakości ryb to temat rzeka i dlatego go pominę a ponadto nie czuję się na siłach, aby o tym pisać.

Dla mnie istotne jest to, że nawet porcja około 250 mg kwasów omega3 dziennie, wspiera nasze serce.

I kolejna ważna kwestia to gdyby zwiększyć spożycie omega 3 do 2000 mg dziennie to organizm poradziłby sobie z nadmiarem trójglicerydów przywracając ich parametry do referencyjnych wartości.

I ostatnia uwaga na dziś jest taka, że przy spożyciu 250 mg kwasu omega 3 (DHA) dziennie, wspomagamy utrzymanie prawidłowego funkcjonowania mózgu oraz wspieramy siatkówkę oka.

Ciekawostka nr 3
Nurt mitochondrialny, opiera się w swoich terapiach na 50 różnych mikroskładnikach odżywczych, gdzie kwasy tłuszczowe są bardzo cenione i bardzo wysoko stoją w hierarchii substancji mitotropowych. 

Wszystkie informacje jakie znajdziesz na blogu, służą wyłącznie do celów informacyjnych. Przedstawione wiadomości to efekt poszukiwań hobbystycznych i nie może służyć do diagnostyki i samoleczenia. Zawsze skonsultuj swoje działania z wykwalifikowanym lekarzem.

Korzystałam z takich pozycji książkowych i opracowań naukowych:

1.Uwe GrÖber, "Mikroskładniki Odżywcze,Tuning Metaboliczny-Profilaktyka-Leczenie", MedPharm Polska 2010, ISBN 978-83-60466-82-7; s.225-230

2. J Rheumatol 2000; 4:115-121 

     

    Koszyk

    Twój koszyk jest pusty.

    Dokonaj swoich pierwszych zakupów