Szukaj

Omega 3 jak stosować

Regina, 24 wrzesień 2020
Omega 3 jak stosować

Omega-3 jak stosować

Zacznę od tego, że kwasy tłuszczowe omega 3 to grupa kwasów, których organizm nie jest w stanie sam wytworzyć a to oznacza tyle, że musimy dostarczyć je wraz z żywnością. Jest to jeden z powodów powstających niedoborów, ale o tym, potem.

Kwasy omega 3 muszą być dostarczane bo są po prostu „Niezbędne”. Organizm ma na nie duży apetyt ponieważ to od nich zależy min:

  • prawidłowy przebieg łańcucha oddechowego na etapie transportu elektronów gdzie otaczają enzymy białkowe łańcucha oddechowego a ponadto to właśnie dzięki nim tlen bez problemu podąża do żelaza hemowego
  • ponadto zapewniają elastyczność tkanki tłuszczowej jak również membran zawierających tłuszcz, to znaczy tyle, że bez tych kwasów nasz kochany tłuszczyk po prostu byłby twardy jak np. masło z lodówki
  • uczestniczą w produkcji hormonów odpowiedzialnych za krzepnięcie krwi oraz regulację napięcia naczyń krwionośnych

Ciekawostki na temat EPA i DHA

  • Dużo osób spożywa olej lniany jako źródło kwasów omega -3 ale uzupełnienie go o olej z alg bądź o inne źródło bogate w kwasy DHA jest wskazane ponieważ jest dość mała konwersja kwasu DHA i EPA z kwasu oleinowego zawartego w oleju lnianym.
  • Duże ilości kwasu EPA i DHA znajduje się w błonach mitochondrialnych.
  • Z żywności znacznie więcej syntetyzujemy kwasu EPA niż DHA.

Kwasy omega 3 jak długo stosować?

  • Najlepiej wykonać test na profil kwasów tłuszczowych na podstawie którego bardzo łatwo będzie można ustalić indywidualne zapotrzebowanie na kwasy tłuszczowe omega. Taki test wykonuje się na podstawie próbki krwi pobranej z palca.
  • Test pozwoli dokonać biopomiarów lipidowych, takich jak:
    • indeks omega-3 marker ryzyka sercowo-naczyniowego a konkretnie ten indeks to procentowa zawartość długołańcuchowych kwasów tłuszczowych EPA i DHA w błonie krwinek czerwonych.
    • stosunek omega-6 do omega-3 marker przewlekłej choroby ponieważ pokazuje czy najważniejsze kwasy tłuszczowe omega-3 i omega-6 pozostają w równowadze. 
    • stosunek AA do EPA to najdokładniejszy marker cichych lub przewlekłych stanów zapalnych czyli marker , który dostarcza informacji o aktualnie toczącym się procesie zapalnym w naszym organizmie.

W tym miejscu podpowiem, że tak dokładne testy wykonuje laboratorium Omegametrix w Niemczech. Jest to jedyne w Europie laboratorium referencyjne do określania indeksu Omega 3. 
Ale w Polsce możemy taki test wykonać. Jest to test OPTI 3 i można zakupić go tutaj.

Badanie wykonywane jest z suchej kropli krwi. Test został tak opracowany, aby bez trudności przygotować próbkę krwi i przesłać ją do badania. Dzięki instrukcji, która przyjdzie wraz z testem, można bez trudności przygotować próbkę, zapakować i wysłać ją w kopercie zwrotnej.

Kiedy możemy mieć niedobory kwasów omega 3.

Z różnych badań i zaleceń można wyciągnąć wnioski co do sytuacji w których może wystąpić ryzyko niedoboru kwasów omega 3. Ja znalazłam dość szczegółowy wykaz takich grup osób.

  • I tak zacznę od początku czyli:
    • Kobiety w trakcie ciąży oraz w okresie karmienia wykazują większe zapotrzebowanie na kwasy omega 3 bowiem już od 3 trymestru ciąży dochodzi do kształtowania się układu nerwowego dziecka (zapotrzebowanie na DHA).
    • Dzieci w okresie wzrostu należą również należą do tej samej grupy.
    • Osoby starsze  z powodu ryzyka wystąpienia chorób krdiowaskularnych  ponadto, aby wspierać pracę mózgu oraz, aby wspierać wewnętrzne mechanizmy przeciwzapalne.
  • Najpopularniejszą przyczyną niedoborów kwasów omega 3 to stosowana przez nas dieta czyli mało ryb na rzecz posiłków bogatych w kwasy omega 6. Duże ryzyko niedoborów wykazują osoby karmione całkowicie pozajelitowo.


  • Czasem bywa tak, że mamy zrównoważoną dietę a i tak wykazujemy niedobory. Najczęściej ma to miejsce wtedy kiedy są problemy z wchłanianiem tłuszczy:
    • Częstą przyczyną złego wchłaniania tłuszczy są choroby jelitowe w tym nieswoiste choroby zapalne jelit ale także przyczyną takiego stanu rzeczy może być mukowiscydoza czy przewlekłe zapalenie trzustki
    • Zresztą wszelkie choroby zapalne powodują ryzyko niedoboru omega 3.

Jeśli mogą występować niedobory kwasów omega 3, to czy są symptomy pomagające to ustalić? 

Owszem tak:

  • można to zauważyć u dzieci u których występują zaburzenia wzrostu lub rozwoju komórek mózgowych lub oczu.
  • u nastolatków braki po stronie omega 3 to między innymi osłabiona koncentracja czy problemy w uczeniu się.
  • oczy też manifestują niedobory poprzez zaburzenia widzenia bądź suchość gałki ocznej
  • układ immunologiczny słabiej ochrania i coraz częściej zapadamy na infekcje
  • układ kwardiowaskularny również daje o sobie znać poprzez pojawianie się chorób typu miażdżyca, problemy z ciśnieniem itp.
  • układ neurologiczny również staje się osłabiony co przekłada się na zwiększone ryzyko różnych chorób neurodegeneracyjnych.

Jak spożywać kwasy Omega 3

  • Czyli jesteśmy w miejscu kiedy uzupełniamy niedobory stosując suplementację.
    • Zgodnie z wieloma publikacjami poleca się spożywać kwasy omega podczas posiłków. 
  • Porcje terapeutyczne określa się w przedziale od 30 do 40 mg na kilogram masy ciała. 
    • Wielkość porcji zależy od oceny lekarza specjalisty lub od wyniku testu na poziom kwasów omega. Test Opti 3 jest opisywany przez specjalistę dietetyka lub lekarza.

Ciekawostka na temat sposobu spożywania kwasów omega 3

Istnieje ogólna ale bardzo istotna zasada, że kwasy tłuszczowe omega-3 najlepiej podawać z innymi antyoksydantami, aby nie ograniczać skuteczności biologicznej kwasów. Wynika to z faktu, że synteza ATP jest możliwa tylko przy nieuszkodzonych fosfatydach (kwasy tłuszczowe), a te są szczególnie narażone na wolne rodniki.

Czy są przeciwwskazania do stosowania kwasów tłuszczowych omega-3?

Tak i wszystkie dotyczą ostrych i podostrych stanów zapalnych narządów trzustki i wątroby a także sytuacji kiedy występują ostre zaburzenia krzepnięcia krwi.

W niektórych źródłach podaje się informacje, że również chory woreczek żółciowy jest przeciwwskazaniem do stosowania diety bogatej w oleje z ryb i oleje roślinne.

Wszystkie informacje jakie znajdziesz na blogu, służą wyłącznie do celów informacyjnych. Przedstawione wiadomości to efekt poszukiwań hobbystycznych i nie może służyć do diagnostyki i samoleczenia. Zawsze skonsultuj swoje działania z wykwalifikowanym lekarzem.

Korzystałam z:

1.Uwe GrÖber, Mikroskładniki Odżywcze,Tuning Metaboliczny - Profilaktyka-Leczenie, MedPharm Polska 2010, ISBN 978-83-60466-82-7; s.225-230
2.Dr Bodo Kukliński, Mitochondria.Diagnostyka uszkodzeń mitochondrialnych i skuteczne metody terapii, Wydawca: Mito-Pharma 2017; ISBN 978-83-947941-0-1
3.https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/16118353/


Koszyk

Twój koszyk jest pusty.

Dokonaj swoich pierwszych zakupów