Szukaj

Niedobór witaminy C a odporność

Regina, 14 marzec 2020
Niedobór witaminy C a odporność

Temat wpisu to niedobór witaminy C a odporność. Jak ważne jest, nie doprowadzanie do wystąpienia niedoborów witaminy C, mam nadzieję przedstawić w tym wpisie. 

Dlaczego witamina C a odporność ? W całej palety właściwości witaminy C, wspieranie odporności należy do najważniejszych. W sytuacji infekcji, pierwsze po co sięgamy to witamina C w różnej postaci. Mamy to przekazywane z pokolenia na pokolenie, ale jej istotna rola jako tarczy przeciw wolnymi rodnikom znalazła już swoje potwierdzenie w opracowaniach naukowych. 

Witamina C oprócz wsparcia dla układu odpornościowego i nerwowego, to również pomoc w prawidłowym funkcjonowaniu naczyń krwionośnych. Witamina C to również zdrowie naszych kości i chrząstek. Czynnie uczestnicząc w powstawaniu wiązań kolagenowych witamina C, uczestniczy w utrzymaniu w dobrej kondycji naszej siatki powiązań kolagenowych i tkanki łącznej. 

Sięganie po witaminę  C w sytuacjach wystąpienia jakiś zaburzeń zdrowotnych to jak widać nie tylko bardzo dobry "nawyk", ale prawidłowy kierunek.

Nie wiem czy wiecie, że witamina C odpowiada również za regeneracje koenzymu Q10. Tak, tego koenzymu, który jest niezbędny dla regeneracji i pracy mitochondrium. Koenzymu q10, który wspomaga przebieg procesów odpowiedzialnych za produkcję energii wewnątrzkomórkowej (ATP). Jako jeden z najskuteczniej działających przeciwutleniaczy.

Kwas L-askorbinowy to powszechnie występująca witamina, która ogranicza nasze myślenie do jedzenia owoców. Nie zakładamy, że możemy mieć jakieś niedobory ponieważ każdy z nas (lub prawie każdy) je owoce. Spożywanie witaminy C w naturalnej formie, to najlepsze co możemy sobie zafundować. Ale aby zaspokoić dzienne zapotrzebowanie na te witaminę trzeba by zjadać bardzo dużo ilości owoców. Innym rozwiązaniem jest suplementacja naturalną witaminą C, która powstaje z owoców bardzo bogato obdarzonych tą witaminą. Suplementy z witaminą C często zawierają witaminę C pozyskaną z roślin o których mało kto by pomyślał, że są składnicą doskonałej witaminy C. Dobrym przykładem są tutaj pędy zielonej gryki zbierane w określonym czasie lub np. kora drzewa gorzkiej pomarańczy. Są to doskonałe źródła witaminy C, z których skorzystamy tylko po odpowiednim przygotowaniu i przystosowaniu np. w suplemencie.  

Witamina c w podejściu  Medycyny Mitochondrialnej jest traktowana  na równi z innymi kluczowymi witaminami. Jak jest istotna, przekonałam się już na początku mojej terapii. Otóż przy moich „nieuleczalnych chorobach” witamina C znalazła się wśród 5 kluczowych substancji odżywczych, które mi zalecono.

Witamina C wzmacnia odporność

Witamina C jest dość obficie gromadzona w krwinkach odpornościowych. Wykonano test, w którym zbadano poziom witaminy C po zakończeniu infekcji i okazało się, że nastąpił duży spadek jej poziomu w leukocytach. To może  świadczyć o wykorzystaniu przez krwinki odpornościowe (proces), witaminy C do zmniejszenia objawów zapalenia górnych dróg oddechowych.

Poza tym, że witamina C jest wykorzystywana przez krwinki odpornościowe to zwiększa swoją obecnością ich aktywność. Aktywność leukocytów jest wskazana, aby chroniły nas przed patogenami typu wirusy czy bakterie, ale również  w zwalczaniu, jakże nie pożądanych, pasożytów.

Przyczyn niedoborów po stronie witaminy C jest kilka: 

  • U mnie zależało to od mojego stylu życia w tym min. od nikotyny i od chorób immunologicznych. Obecnie biorę 3 x dziennie witaminę C w ilości 500 mg. Przy takiej ilości kwasu l-askorbinowego mam nadzieję, że wspieram funkcje, które obniżają ryzyko wystąpienia stresu oksydacyjnego, toruję drogę do regeneracji koenzymu Q10.
  • Najczęściej wynikają z chorób z którymi się zmagamy, rodzaju stosowanej diety, wieku jak również złego wchłaniania, które nie zawsze musi mieć związek z chorobą.

Niedobór - kwasu L-askorbinowego- witamina C a odporność.

Do niedoborów witaminy C dochodzi niepostrzeżenie. Często dochodzi do niedoborów, z braku elementarnej wiedzy na temat problemów z wchłanianiem czy sytuacji w których dochodzi do niedoborów. Nawet zdrowy człowiek może mieć niedobory witaminy C.

Kiedy dochodzi do niedoboru witaminy C:

  • zapaleniu stawów, reumatyzmie,
  • nadczynności tarczycy,
  • zakażeniu HIV/AIDS, sepsie
  • cukrzycy, zaćmie
  • zapaleniu wątroby lub nerek,
  • osteoporozie,
  • stanach przed-rzucawkowy

– przy określonym stylu życia:

  • kiedy nasza dieta jest uboga w witaminę C
  • trwamy w alkoholizmie
  • palimy papierosy
  • tkwimy w stresie
  • występują zaburzenia w których dochodzi do złego wchłaniania składników odżywczych z pożywienia, co wprost przekłada się na niedobór kwasu L-askorbionowego. Do tych zaburzeń należy: zakażenie H.Pylorii, zaburzenia żołądkowo-jelitowe (choroba Crohna), zapalenie żołądka, wrzody.

– u zdrowych osób, do których należą:

  • seniorzy i osoby w starszym wieku,
  • sportowcy lub osoby wyczynowo uprawiające sport,
  • kobiety w ciąży i w okresie laktacji,
  • osoby u których występują przewlekłe infekcje, gorączka, zranienia,
  • dzieci w okresie dojrzewania u których dochodzi do szybkiego wzrostu,
  • osoby narażone na stres oksydacyjny

Objawy niedoboru witaminy C

Trochę tego się uzbierało. Obserwując organizm sami określimy czy występują u nas niedobory.

Mam nadzieję, że ten wykaz uspokoi i ułatwi decyzje dotyczące suplementacji i układania diety.

  • Zaburzenia w naszej jamie ustnej. Dochodzi do obluzowywania zębów, pojawiają się stany zapalne dziąseł, które przy okazji robią się gąbczaste i bardzo wrażliwe. Nawet zmiana szczoteczki na twardszą lub nową, potrafi wywołać krwawienia dziąseł.
  • Złe stany emocjonalne. Przestajemy być duszą towarzystwa, popadamy w nastrój melancholijny no i niestety depresyjny.
  • Kiepskie samopoczucie. Jesteśmy drażliwi, mamy zmniejszone zdolności manualne.
  • Odczuwamy ból kończyn, słabość mięśni. Zauważamy u siebie braki popędu seksualnego.
  • Na skórze pojawiają się krwotoczne wysięki w miejscach zgięć kończyn i nie tylko. Ponadto zauważamy problemy z gojeniem się ran.
  • Pojawi się anemia.

Witamina C jest bardzo istotna z punktu widzenia naszego dobrego samopoczucia. Witamina C jest ważną cegiełką dla prawidłowo funkcjonującego systemu odpornościowego. Niedobór tej witaminy objawia się zwiększoną podatnością na infekcje szczególnie dróg oddechowych, zakażenia oraz nietolerancje pokarmowe.

Odpowiednia suplementacja witaminą C i dbałość o zbilansowaną, różnorodną dietę, może utrzymać nasz system odpornościowy w dobrej kondycji.

Co znaczy odpowiednia suplementacja?

  • Nie przyjmować, jednorazowo bardzo dużych porcji witaminy C. Bezpieczna porcja to 100 mg.
  • Jednocześnie nie spożywać seleninu sodu i witaminy C. Zachować 2 godzinny odstępu między tymi substancjami odżywczymi.
  • Dobrze jest pamiętać, że aspiryna może obniżać poziom witaminy C w osoczu i krwinkach białych.
  • W trakcie ustalania porcji witaminy C, dobrze jest wziąć pod uwagę, czynniki ryzyka niedobór tej witaminy, wymienione wyżej.
  • Odsyłam po dokładniejsze informacje, na temat wielkości porcji przy suplementacji do wpisu „Kwas askorbinowy-właściwości, działanie”

Na zakończenie informacja o tym, co możemy wyczytać z określenia stężenia witaminy C we krwi.

Określenie stężenia witaminy C we krwi udzieli nam informacji :

  • o rezerwach tej witaminy w organizmie. Informacje taką uzyskamy kiedy określimy stężenie witaminy C w leukocytach
  • o potencjalnych możliwościach witaminy C. Dowiemy się tego w zależności od wskazanego stężenia w osoczu:
    • jeśli stężenie witaminy C wskaże , że jest stężenie ≥70 µmol/l to otrzymamy informacje o potencjalnych możliwościach ochronnych witaminy C, wobec chorób przewlekłych,
    • jeśli stężenie witaminy C wskaże, że jest stężenie ≥90 µmol/l to otrzymamy informacje o tym, że istnieją duże szanse, na poprawę zaburzeń naczyniowych typu nadciśnienie czy jaskra.

I jeszcze zdanie kończące.

Nadmiar witaminy C.

Nie jest możliwe przekroczenie stężenia maksymalnego witaminy C, które wynosi 220 µmol/l, nawet spożywając 3 g tej witaminy 6 x dziennie. Nadmiar witaminy C jest toksyczny dla komórek nowotworowych. Toksyczność występuje przy stężeniu witaminy C w osoczu >1000 µmol/l. Badania, na potwierdzenie takiej tezy, wykonano metodą in vitro.

Mam nadzieję, że choć trochę przybliżyłam temat witaminy C. Jeśli wpis okazał się dla Ciebie przydatny, to super.

Wszystkie informacje jakie znajdziesz na blogu, służą wyłącznie do celów edukacyjnych i informacyjnych, czasami poglądowych. To jest właśnie powód dla którego to, czego dowiesz się na tym blogu, nie możesz zastąpić wizytą u lekarza. Przedstawione wiadomości to efekt poszukiwań hobbystycznych i nie może służyć do diagnostyki i samoleczenia.

W ustaleniu tych faktów pomocne okazały się min.poniższe opracowania:

1.Tomaszewski J.,Diagnostyka laboratoryjna,Wydawnictwo Lekarskie PZWL, W-wa 2001,ISBN 83-200-3591-0

2.Dr B. Kukliński,Dr Anja Schemionek, Medycyna Mitochondrialna Nowatorska metoda na pozornie nieuleczalne choroby, Wydawnictwo Vital, Białystok 2015, ISBN 978-83-64278-87-7

3.Dr Michael H.Greger, Gene Stone, Jak nie umrzeć przedwcześnie. Co jeść, aby dłużej cieszyć się zdrowiem, Wydawnictwo Czarna Owca, Warszawa 2016, ISBN 978-83-8015-026-3

4. P.Holford,Zapaleniu stawów powiedz NIE!,Wydawnictwo Bauer Weltbild Media Sp.zo.o., Sp.k.,Warszawa 2011,ISBN 978-83-258-0233-2

Pozdrawiam, łącząc życzenia zdrowia

Regina

Koszyk

Twój koszyk jest pusty.

Dokonaj swoich pierwszych zakupów