Szukaj

Niedobór witaminy C a odporność

regina, 14 marzec 2020
Niedobór witaminy C a odporność

Temat wpisu to niedobór witaminy C a odporność. Jak ważne jest, nie doprowadzanie do wystąpienia niedoborów witaminy C, mam nadzieję przedstawić we wpisie. 

Dlaczego witamina C a odporność? Oprócz całej palety właściwości witaminy C, wspieranie odporności należy do najważniejszych. W sytuacji infekcji pierwsze po co sięgamy to witamina C w różnej postaci. Mamy to przekazywane z pokolenia na pokolenie, ale jej istotna rola jako antyoksydanta została potwierdzona naukowo. 

Witamina C oprócz wsparcia dla układu odpornościowego i nerwowego, to również pomoc w funkcjonowanie naczyń krwionośnych, udział czynny w powstawaniu wiązań kolagenowych. Witamina C to również zdrowie naszych i chrząstek. Można wiele wymieniać, także to, że sięgamy po witaminę C w wielu sytuacjach wystąpienia jakiś zaburzeń zdrowotnych to jak widać bardzo dobry "nawyk".

Nie wiem czy wiecie, że witamina C odpowiada również za regeneracje koenzymu Q 10. Tak, tego koenzymu, który jest niezbędny dla mitochondrium. Jako jeden z najskuteczniej działających przeciwutleniaczy, Witamina C wychwytując wolne rodniki, ochrania komórki przed stresem oksydacyjnym , przed uszkodzeniami. 

Kwas L-askorbinowy jest bardzo powszechną witaminą. Ta powszechność występowania witaminy C ogranicza nasze myślenie do jedzenia owoców. Nie zakładamy, że możemy mieć jakieś niedobory ponieważ każdy z nas (lub prawie każdy) je owoce.

Zupełnie inaczej witaminę C widzi Medycyna Mitochondrialna, która traktuje tę witaminę na równi z innymi kluczowymi witaminami. Jak jest istotna, przekonałam się już na początku mojej terapii. Otóż przy moich „nieuleczalnych chorobach” witamina C znalazła się wśród 5 substancji odżywczych, które mi zalecono.

Witamina C wzmacnia odporność

Witamina C jest dość obficie gromadzona w krwinkach odpornościowych. Wykonano test, w którym zbadano poziom witaminy C po zakończeniu infekcji i okazało się , że nastąpił duży spadek jej poziomu w leukocytach. To może  świadczyć o wykorzystaniu przez krwinki odpornościowe(proces), witaminy C do zmniejszenia objawów zapalenia górnych dróg oddechowych.

Poza tym, że witamina C jest wykorzystywana przez krwinki odpornościowe to zwiększa swoją obecnością aktywność białych krwinek. 

Przyczyn niedoborów po stronie witaminy C jest kilka: 

  • U mnie zależało to od mojego stylu życia w tym min. od nikotyny i od chorób immunologicznych. Obecnie biorę 3 x dziennie witaminę C. Przy takiej ilości kwasu l-askorbinowego obniżam ryzyko związane ze stresem oksydacyjnym, toruję drogę do regeneracji koenzymu Q10 oraz wpływam na obniżanie mojego ciśnienia krwi (tlenek azotu).
  • Najczęściej wynikają z chorób z którymi się zmagamy, rodzaju stosowanej diety, wieku jak również złego wchłaniania, które nie zawsze musi mieć związek z chorobą.

Niedobór- kwasu L-askorbinowego- witaminy C a odporność.

Do niedoborów witaminy C dochodzi niepostrzeżenie. Często dochodzi do niedoborów, z braku elementarnej wiedzy na temat problemów z wchłanianiem czy sytuacji w których dochodzi do niedoborów. Nawet zdrowy człowiek może mieć niedobory witaminy C.

Kiedy dochodzi do niedoboru witaminy C:

– przy poniższych stanach chorobowych:

  • zapalenie stawów, reumatyzm,
  • nadczynność tarczycy,
  • zakażenia HIV/AIDS, sepsa
  • cukrzyca, zaćma, nowotwory,
  • cystynuria, zapalenia wątroby czy nerek,
  • osteoporoza,
  • stan przed-rzucawkowy

– przy określonym stylu życia:

  • nasza dieta jest uboga w witaminę C
  • trwamy w alkoholizmie
  • palimy papierosy
  • tkwimy w stresie
  • występują zaburzenia w których dochodzi do złego wchłaniania składników odżywczych z pożywienia, co wprost przekłada się na niedobór kwasu L-askorbionowego. Do tych zaburzeń należy: zakażenie H.Pylorii, zaburzenia żołądkowo-jelitowe (choroba Crohna), zapalenie żołądka, wrzody.

– u zdrowych osób, do których należą:

  • seniorzy i osoby w starszym wieku,
  • sportowcy lub osoby wyczynowo uprawiające sport,
  • kobiety w ciąży i w okresie laktacji,
  • osoby u których występują przewlekłe infekcje, gorączka, zranienia,
  • dzieci w okresie dojrzewania u których dochodzi do szybkiego wzrostu,
  • osoby narażone na stres oksydacyjny

Objawy niedoboru kwasu L-askorbionowego.

Trochę tego się uzbierało. Obserwując organizm sami określimy czy występują u nas niedobory.

Mam nadzieję, że ten wykaz uspokoi i ułatwi decyzje dotyczące suplementacji i układania diety.

  • Zaburzenia w naszej jamie ustnej. Dochodzi do obluzowywania zębów, pojawiają się stany zapalne dziąseł, które przy okazji robią się gąbczaste i bardzo wrażliwe. Nawet zmiana szczoteczki na twardszą lub nową, prowadzi do krwawienia dziąseł.
  • Złe stany emocjonalne. Przestajemy być duszą towarzystwa, popadamy w nastrój melancholijny no i niestety depresyjny.
  • Kiepskie samopoczucie. Jesteśmy drażliwi, mamy zmniejszone zdolności manualne.
  • Ból kończyn, słabość mięśni. Zauważamy u siebie braki popędu seksualnego.
  • Na skórze pojawiają się krwotoczne wysięki w miejscach zgięć kończyn i nie tylko. Ponadto zauważamy problem z gojeniem się ran.
  • Anemia.

Witamina C (kwas L-askorbinowy) jest bardzo istotna z punktu widzenia naszego dobrego samopoczucia. Kwas L-askorbinowy jest ważną cegiełką dla prawidłowo funkcjonującego systemu odpornościowego. Niedobór tej witaminy objawia się, po stronie układu odpornościowego, zwiększoną podatnością na infekcje, szczególnie dróg oddechowych, zakażenia oraz nietolerancje pokarmowe.

Odpowiednia suplementacja i dbałość o zbilansowaną, różnorodną dietę, może utrzymać nasz system odpornościowy w dobrej kondycji.

Co znaczy odpowiednia suplementacja?

  • Nie przyjmować, jednorazowo bardzo dużych porcji witaminy C. Bezpieczna porcja to 100 mg.
  • Jednocześnie nie przyjmować seleninu sodu i witaminy C. Zachować 2 godzinny odstępu między tymi suplementami.
  • Dobrze jest pamiętać, że aspiryna może obniżać poziom witaminy C w osoczu i krwinkach białych.
  • W trakcie ustalania porcji witaminy C, dobrze jest wziąć pod uwagę, czynniki ryzyka niedobór kwasu L-askorbionowego, wymienione wyżej
  • Odsyłam po dokładniejsze informacje na temat wielkości porcji przy suplementacji do wpisu „Kwas askorbinowy-właściwości, działanie”

Na zakończenie informacja o tym, co możemy wyczytać z określenia stężenia witaminy C we krwi.

Określenie stężenia witaminy C we krwi udzieli nam informacji :

  • o rezerwach tej witaminy w organizmie. Informacje taką uzyskamy kiedy określimy stężenie witaminy C w leukocytach
  • o potencjalnych możliwościach witaminy C. Dowiemy się tego w zależności od wskazanego stężenia w osoczu:

-jeśli stężenie witaminy C wskaże , że jest stężenie ≥70 µmol/l to otrzymamy informacje o potencjalnych możliwościach ochronnych witaminy C, wobec chorób przewlekłych,

-jeśli stężenie witaminy C wskaże, że jest stężenie ≥90 µmol/l to otrzymamy informacje o tym, że istnieją duże szanse, na poprawę zaburzeń naczyniowych typu nadciśnienie czy jaskra.

I jeszcze zdanie kończące.

Nadmiar witaminy C.

Nie jest możliwe przekroczenie stężenia maksymalnego witaminy C, które wynosi 220 µmol/l, nawet spożywając 3 g tej witaminy 6 x dziennie. Nadmiar witaminy C jest toksyczny dla komórek nowotworowych. Toksyczność występuje przy stężeniu witaminy C w osoczu >1000 µmol/l. Badania, na potwierdzenie takiej tezy, wykonano metodą in vitro.

Mam nadzieję, że choć trochę przybliżyłam temat witaminy C. Jeśli wpis okazał się dla Ciebie przydatny, to super.

Wszystkie informacje jakie znajdziesz na blogu, służą wyłącznie do celów edukacyjnych i informacyjnych, czasami poglądowych. To jest właśnie powód dla którego to, czego dowiesz się na tym blogu, nie możesz zastąpić wizytą u lekarza. Przedstawione wiadomości to efekt poszukiwań hobbystycznych i nie może służyć do diagnostyki i samoleczenia.

W ustaleniu tych faktów pomocne okazały się min.poniższe opracowania:

1.Tomaszewski J.,Diagnostyka laboratoryjna,Wydawnictwo Lekarskie PZWL, W-wa 2001,ISBN 83-200-3591-0

2.Dr B. Kukliński,Dr Anja Schemionek, Medycyna Mitochondrialna Nowatorska metoda na pozornie nieuleczalne choroby, Wydawnictwo Vital, Białystok 2015, ISBN 978-83-64278-87-7

3.Dr Michael H.Greger, Gene Stone, Jak nie umrzeć przedwcześnie. Co jeść, aby dłużej cieszyć się zdrowiem, Wydawnictwo Czarna Owca, Warszawa 2016, ISBN 978-83-8015-026-3

4. P.Holford,Zapaleniu stawów powiedz NIE!,Wydawnictwo Bauer Weltbild Media Sp.zo.o., Sp.k.,Warszawa 2011,ISBN 978-83-258-0233-2

Pozdrawiam łącząc życzenia zdrowia.

Regina

Koszyk

Twój koszyk jest pusty.

Dokonaj swoich pierwszych zakupów