Szukaj

Najlepsze probiotyki

Regina, 21 październik 2020
Najlepsze probiotyki

Czym się kierować, aby wybrać najlepszy probiotyk

Wiele w tej sprawie już powiedziano i usankcjonowano definicją WHO, więc sprawa jest dość czytelna:

  • Najlepszy probiotyk to taki, który spełnia wszystkie wymagania stawiane probiotykom, w tym:
    • konieczna obecność bakterii z rodzaju Lactobacillus i Bifidobacterium:
      • wg. badań naukowych, zakończonych w 2010 roku, tego rodzaju bakterie są w 100 % bezpieczne, a że najliczniej występują w naszej mikroflorze, to najszybciej ich brakuje na wskutek różnych przyczyn o których już wspominałam - Journal of nutrition and metabolism.
      • obecność grzybów typu Saccharomyces boulardii lub bakteri Streptococcus thermophilus.
    •  bakterie, zgodnie z definicją WHO,  winny mieć zdolność przylegania do nabłonka jelita, aby nie zostały z nich usunięte w krótkim czasie, np. w trakcie biegunki. Niestety, tej informacji, nie wyczytamy z opakowania produktów probiotycznych ( probiotyków). Pozostaje nam wierzyć, że producenci dobrych probiotyków mają na względzie, że:
      • Najlepsze mikroorganizmy probiotyczne to te wyhodowane z materiału ludzkiego bo najskuteczniej przyczepiają się do ścian jelit. Ponadto, że są odporne na działanie kwasów żołądkowych oraz żółciowych, mają potwierdzone w badaniach korzystne działanie na organizm gospodarza, mają stabilność genetyczną, posiadają zdolność do produkcji substancji o działaniu przeciwdrobnoustrojowym.

Ciekawostka

Jedno z najczęstszych schorzeń jelit, które podejrzewane jest o sprawstwo wielu chorób to nieszczelność jelit lub inaczej zespół cieknącego jelita (ZNJ). Przyczyną mogą być: stres, stosowanie niektórych leków, infekcje, niewłaściwa dieta czy zmiany hormonalne np. menopauza.  Można, przed decyzją zakupu probiotyku, zrobić badanie poziomu zonuliny (modultor TJ (połączeń ścisłych) odkryty w 2000 r), aby wiedzieć czy w jelitach jest jakaś nieszczelność. Likwidując nieszczelność mamy szanse wyeliminować przedostawanie się toksyn i resztek pokarmowych do krwi, co negatywnie wpływa na organizm. 

  • Materiał do badania poziomu zonuliny, pobieramy z krwi, moczu lub kału.

Dlaczego ważne jest, aby nasze jelita funkcjonowały prawidłowo, bez nieszczelności. 

  • Układ pokarmowy odpowiada za wchłanianie składników odżywczych jak również stanowi barierę dla bakterii pochodzących z zewnątrz:
    • Do barier mechanizmu nieimmunologicznego należą:
      • Kwas żołądkowy. Środowisko kwaśne niesprzyjające rozwojowi patogenów
      • Enzymy trawienne, które potencjalnie mogą być szkodliwe dla złych bakterii.
      • Perystaltyka jelit, która działając niezakłócenie, powoduje, że wypróżniamy się w cyklu codziennym, pozbywając się tym samym zalegających niestrawionych resztek pokarmowych.
      • Ostatnim elementem nieimmunologicznych mechanizmów, jest podtrzymanie prawidłowej mikroflory jelitowej.

Dla zobrazowania roli ostatniego czynnika nieimmunologicznego,  pokażę drogę porcji pokarmu, w przewodzie pokarmowym:

1. Po przeżuciu w ustach i zmieszaniu ze śliną , pokarm, przełykiem przechodzi do żołądka. Skurcze mięśni przełyku przesuwają pokarm do żołądka. Trwa to około 9 sek. 

2. Zwieracz się otwiera i pokarm wpada do żołądka. Po zamknięciu zwieracza,  w środowisku mocno kwaśnym, pokarm ulega podstawowemu trawieniu. Enzymy i kwasy żołądkowe strawią również to co niepożądane  dostało się wraz z żywnością do żołądka.
2. 20% pokarmu przebywa w żołądku około 2 godzin. Pozostałe 80% pokarmu gości się w naszym żołądku do 3 godzin.
3.Kolejne miejsce, gdzie treść pokarmowa przebywa do 6 godzin to jelito cienkie, gdzie odbywa się podstawowe trawienie pokarmu.
4.I najdłużej, bo 18 godzin, treść pokarmowa przebywa w jelicie grubym. Tam wpadają niestrawione resztki pokarmowe. Tam również organizm odzyskuje sole mineralne i wodę a także , obecne tam bakterie, produkują bardzo ważne witaminy B i K.  Z tych min. powodów tak ważne jest , aby na całym odcinku jelit, znajdowały się odpowiednie rodziny bakterii. W innym przypadku może dochodzić do kolizji trawiennych i fermentacyjnych .

Przepuszczalność takiego skomplikowanego systemu powoduje (brak równowago mikroflory jelitowej), że organizm zamiast bardzo istotnych witamin (min.B12, B6, B9, K), minerałów (min. potas, żelazo, cynk, selen) przemyca patogeny chorobotwórcze jakie wytworzyły się w procesie nieprawidłowej fermentacji. A system immunologiczny pozbawiony mikro , mkroelemnetów i witamin staje się przeciążony i z czasem coraz mniej wydolny.


  • Kolejna kwestia przy wyborze najlepszego probiotyku, to jak zauważają znawcy tematu, to ilość tzw. jednostek tworzących kolonie (JTK) lub CFU (colony - forming units) :
    • Preparaty o większej ilości pałeczek jelitowych , powinny mieć szybszy efekt terapeutyczny (oczywiście oprócz ilości ważny jest również skład bakterii w probiotyku). Warto mieć jednak na uwadze, że nie każdy probiotyk stosowany na jelita jest pomocny i wskazany przy np. infekcji intymnej. Ale jak się przekonacie niżej , nie tylko ilość ma znaczenie. 
      • Popularnością cieszą się probiotyki o dużej różnorodności szczepów. Jednak najważniejsze jest, aby wybrać odpowiedni szczep o wskazanym działaniu. Dlatego dobrze jest dopytać specjalistę w tej dziedzinie.

Czym jest JTK?

Często spotykam się z pytaniem jak szybko wyliczyć, ile kolonii ma jedna kapsułka preparatu. Producenci są zobligowani podać ilość Jednostek tworzących kolonie (JTK) czyli musza na wskazać ile w preparacie jest pojedynczych mikroorganizmów z których, w wyniku podziału, powstaną kolonie.

Jak odczytać ilość dobrych bakterii 

Zarówno format "JTK" jak i " CFU" zapisywany jest jako potęga liczby 10. I tak: 

Dziesięć (10) to l10^1
Tysiąc (1000) to 10^3
Milion (1 000 000) to 10^6
Miliard (1 000 000 000) to 10^9   

Czyli: 3 * 10^9 = 3 000 000 000  jednostek tworzących kolonie dobrych bakterii

  • Możemy sami ocenić efektywność terapeutyczną probiotyku.

Zwróćmy uwagę, aby w składzie kapsułki, oprócz pałeczek jelitowych, znajdowała się porcja prebiotyku typu FOS lub inulina. Jest to ważne, ponieważ wydalamy bakterie probiotyczne codziennie i trzeba je codziennie uzupełniać. I właśnie FOS lub inulina pomagają w namnażaniu, wprowadzonych kolonii, dobrych bakterii. Ponadto samemu możemy wspomagać proces namnażania poprzez wzbogacanie naszego codziennego menu tzw. żywnością prebiotyczną.

  • Który preparat probiotyczny wybrać :
    • Porównując probiotyki pod względem ceny, proszę zwróćcie uwagę na:
      • ilość kapsuł w opakowaniu, 
      • ilość jednostek tworzących kolonie w tabletce lub saszetce, 
      • minimalne spożycie wskazane w ulotce:
        • Często cena wydaje się atrakcyjna, ale musimy pamiętać, po co sięgamy po probiotyk czyli ile dziennie i jakich bakterii potrzebuje nasz organizm i dopiero wtedy podejmijmy decyzje, co do wyboru preparatu z kulturami bakterii.
      • przeczytajcie, jak dochodzi do przygotowania mikroorganizmów czyli czy i jak są pozbawiane wody. Czy są liofilizowane. Jeśli nie znajdziecie tej informacji na opakowaniu, to na pewno będzie podana temperatura przechowywania. Im wyższa temperatura przechowywania  ( od 4 - 30 °C ) tym większa gwarancja stabilności materiału probiotycznego. Jest to o tyle ważne, że:
        • może się zdarzyć, że przy tanich suplementach probiotycznych, szczepy zawarte w preparacie, nie spełniają stawianych, chociażby, przez WHO wymagań co jest kluczowe dla zachowania właściwości probiotycznych (stabilności mikroorganizmów ) w trakcie przechowywania. 

Jak stosować probiotyki ? Czy probiotyki szkodzą ?

Jaką porcje probiotyku przyjmować :

  • Na dziś, nie ma jeszcze ostatecznych i oficjalnych zaleceń dotyczących wielkości porcji probiotycznych. Z bogatej literatury wyłania się minimalna jednorazowa porcja terapeutyczna,  w ilości 5 mld (5 x 109). Ale jest to tylko propozycja. Jak wiadomo, u różnych osób może mieć różne oddziaływanie taka porcja i również czas stosowania może być różny u różnych osób.
    • Napewno nie warto brać probiotyków prewencyjnie przez dłuższy czasokres.

Jak są przebadane preparaty probiotyczne ( probiotyki)

  • Skuteczność preparatów probiotycznych  cały czas jest przedmiotem licznych badań, których wyniki są bardzo obiecujące. Na dziś wiadomo,  że mikroorganizmy o właściwościach probiotycznych wpływają na : 
    • minimalizowanie ryzyka i redukcje objawów alergii oraz atopii u dzieci
    • profilaktykę i leczenie infekcji dróg moczowych
    • normalizacje pasażu jelitowego  oraz poprawę jakości stolca u osób zdiagnozowanych jako JBS ( zespół jelita drażliwego )
    • ochronę przed infekcjami górnych dróg oddechowych
    • skracanie czasu trwania ostrej biegunki u dzieci
    • skracanie czasu trwania biegunki poantybiotykowej u dorosłych i dzieci
    • minimalizowanie czasu trwania infekcji wywołanych przez rotawirusy , mniejsze ryzyko rotawirusa 
    • wspomaganie prawidłowego przebiegu procesów fermentacyjnych
    • łagodzenie zachwiań homeostazy w mikrobiomie
    • zmniejszenie ryzyka objawów niepożądanych przy leczeniu zakażenia Helicobacter pylorii 
    • u osób dorosłych, ze zdiagnozowanym wrzodziejącym zapaleniem jelita grubego, aby podtrzymać czas remisji od leczenia farmakologicznego i wtórnej profilaktyce pouchitis

Jak najlepiej zażywać probiotyki ? Probiotyki rano czy wieczorem ?

  • Najkorzystniej przyjmować w ciągu 30 minut od zjedzenia śniadania lub w trakcie śniadania. Ten czas wynika z konieczności zachowania przeżywalności mikroorganizmów w trudnym środowisku żołądka, gdzie pH jest bardzo niskie i oscyluje w gracach 1-2,5. Chodzi o to, że kiedy żołądek jest "zajęty" treścią pokarmową, którą mu dostarczamy, nie "zauważa" probiotyków, które w tym czasie mogą nie zauważone dostać się do jelit. 
  • Nie należy przyjmować preparatu probiotycznego bez posiłku czyli tylko poprzestając na popiciu probiotyku wodą. Taka metoda, naraża kultury bakterii na  działanie "wolnych" kwasów żołądkowych.
  • I jeszcze jedna sugestia:
    • preparaty w postaci proszku, należy rozpuszczać przed spożyciem tylko w zimnych lub chłodnych napojach

Jak przechowywać produkty probiotyczne ?

Ostatni aspekt obchodzenia się z probiotykami to kwestia ich przechowywania.

  • Dla pełnego skorzystania z mikroorganizmów probiotycznych istotne jest, aby zawarte w nim dobre bakterie były przez okres przechowywania stabilne czyli, aby nie traciły nic ze swojej początkowej wartości. 
  • Poza preparatami zawierającymi mikroorganizmy liofilizowane, pozostałe wymagają przechowywania ich w warunkach chłodnych i suchych a temperatura przechowywania nie może przekraczać 20 °C .
    • Dla preparatów liofilizowanych jest możliwa temperatura wyższa, która mieści się w przedziale od 4-30 °C.

Wszystkie informacje jakie znajdziesz na blogu, służą wyłącznie do celów informacyjnych. Przedstawione wiadomości to efekt poszukiwań hobbystycznych i nie może służyć do diagnostyki i samoleczenia. Zawsze skonsultuj swoje działania z wykwalifikowanym lekarzem.

W kolejnym wpisie przytoczę rodzaje popularnych szczepów bakteryjnych wraz z opisem ich wskazana do stosowania

 Przy okazji pisania tego wpisu, korzystałam z takich opracowań:

1.Ramakrishna BS . Normalna flora bakteryjna jelita ludzkiego i jej regulacja . J. Clin. Gastroenterol. 2007 ; 41 : S2 - 6
2.Flint HJ , Scott KP , Duncan SH , Louis P , Forano E . Mikrobiologiczny rozkład węglowodanów złożonych w jelitach . Mikroby jelitowe 2012 ; 3 : 289 - 306
3.Górska S, Jarząb A, Gamian A. Bakterie probiotyczne w przewodzie pokarmowym człowieka jako czynnik stymulujący układ odpornościowy. Postępy Hig MedDosw (online). 2009; 63, 653–667
4.Strus M, Kukla G, Rurańska-Smutnicka D i wsp. Właściwości powierzchniowe bakterii z rodzaju Lactobacillus. II Adherencja do lini komórkowych. Med Dośw Mikrobiol 2001; 53:253-8


Koszyk

Twój koszyk jest pusty.

Dokonaj swoich pierwszych zakupów