Szukaj

Jak chronić sie przed infekcją

Regina, 24 listopad 2020
Jak chronić sie przed infekcją

Jak chronić się przed infekcją wirusową, bakteryjną?

Jest to pytanie, które zawsze sobie stawiamy, kiedy zaczyna się sezon zachorowań na grypę. Obecny rok jest bardzo trudny, bo jesteśmy dodatkowo narażeni na atak nieznanego wirusa ( koronawirusa). W takiej sytuacji silny system odpornościowy staje się priorytetem. Wszystkim nam zależy, aby mieć szablon postepowania, który względnie lub „całkowicie” ochroni nas przed infekcjami wirusowymi lub chorobami.

System immunologiczny to łaciński immunis czyli „nietykalny”. System odpornościowy składa się z rozmaitych organów, białych krwinek oraz specyficznych białek tzw. przeciwciał.

Jak organizm broni się przed infekcjami?

Nasze ciało styka się ze światem zewnętrznym poprzez błonę śluzową jelit. Jest to najrozleglejszy obszar takiego styku, którego powierzchnia przekracza 180 metrów kwadratowych. Jest ona ekstremalnie cienka, aby organizm mógł przyswajać składniki odżywcze z pokarmów. Tę cienką strukturę ochrania układ immunologiczny ze specyficznym rodzajem białych krwinek tzw. limfocytami śródnabłonowymi IEL.

Bariery immunologiczne przed chorobami

  • Pierwszą barierę dla patogenów stanowi nasza skóra
  • Zaraz za nią czuwają białe krwinki z czego bardzo ważne są neutrofile, bezpośrednio atakujące patogeny, a także komórki NK czyli naturalni mordercy swoich własnych komórek, które uległy zainfekowaniu. W tym miejscu jest ścisła współpraca z przeciwciałami, które dla potrzeb NK, specjalnie oznaczają te komórki, które mają zostać wyeliminowane. Muszę w tym miejscu wspomnieć, że mamy całe miliardy różnych limfocytów B, aby w sytuacji konkretnej toksyny, wirusa czy alergenu, momentalnie namnożyły się ogromne rzesze tych przeciwciał i obyśmy wyszli z takiego ataku obronną ręką.

Jak możemy bronić się przed infekcjami ?

  • Jak pisałam przy okazji probiotyków, mają one doskonały wpływ na stwarzanie dogodnych warunków dla wsparcia naszego systemu odpornościowego, na wsparcie odporności. Ale oprócz pro i prebiotyków jest jeszcze wiele innych istotnych czynników we wspieraniu sprawnego funkcjonowania systemu immunologicznego.
  • Można podejść do tego zagadnienia odwracając sytuacje i zacząć od czynników, które destrukcyjnie wpływają na nasz system odpornościowy. Dzięki temu od razu będzie wiadomo co ma najbardziej wyniszczający wpływ na sprawność naszego systemu odpornościowego. Eliminowanie tych czynników to droga do wzmocnienia odporności, to droga do zdrowia.
  • Czynniki, które wymienia się jako obniżające potencjał naszej odporności to min. stres, otyłość, złe odżywianie, brak nasłonecznienia, przemęczenie, choroby przewlekłe (cywilizacyjne) brak aktywności fizycznej czy używki:
    • Złe odżywianie czy brak zrównoważonej diety, to jak podaje mnóstwo źródeł naukowych czy widzimy to podglądając życie, skutkuje brakiem odpowiednich witamin i minerałów ( cynk, witamina D3,witamina C i inne).To czego szczególnie nie powinno brakować w naszej diecie, oprócz innych warzyw to brokuł. To właśnie brokuł aktywuje, wspomniane limfocyty IEL, które konserwują i naprawiają cienka wyściółkę jelit. To one stanowią pierwszą linią obrony przed patogenami. Brokuł aktywuje wspomniane limfocyty ponieważ zawiera czynnik niezbędny dla receptorów Ah - receptorów pobudzających. Poza tym wszelkie rośliny kapustne pobudzają układ immunologiczny, który na przestrzeni milionów lat ewolucji nauczył się reagować mobilizująco, na intensywnie zielone warzywa, których występowała większa obfitość. System odpornościowy kojarzył jedzenie warzyw z pokarmem i wykorzystywał pozyskaną energie do swoich ogromnych potrzeb.
    • Stres to przede wszystkim wywołanie stresu oksydacyjnego czyli odpalenie bardzo destrukcyjnego czynnika, który bezpośrednio osłabia przebieg procesów odpowiedzialnych za produkcję energii wewnętrznej co z kolei skutkuje min .spowolnioną syntezą niektórych kluczowych składników odżywczych. System immunologiczny, w procesie swojego funkcjonowania, zużywa bardzo dużo energii a to dlatego, że musi być aktywny przez cała dobę. Stres to również stan zapalny a to prosta droga do różnych chorób, nie tylko infekcji. Stres to także nadmiar katecholamin oraz kortykosterydów, co jak wiemy ma bezpośredni wpływ na zwiększenie ryzyka infekcji.
    • Brak codziennej, umiarkowanej aktywności fizycznej jest ograniczeniem aktywności naturalnych zabójców patogenów czyli brak ruchu hamuje wzrost aktywności limfocytów. Ale to nie wszystko. Przy okazji codziennego ruchu wzrasta również liczba cennych granulocytów a z mięśni w wyniku ruchu wytwarza się perforyna czyli białko odpowiedzialne za perforowanie białek komórkowych patogenów, które próbują nas zaatakować:
      • Wg. niektórych źródeł do 95% wszystkich infekcji dochodzi przez błony śluzowe oczu, nosa lub ust. Powierzchnie tych błon są chronione przeciwciałami określanymi jako IgA , które tworząc barierę immunologiczną , neutralizują wirusy. I właśnie umiarkowany wysiłek fizyczny, podnosi poziom tych cennych przeciwciał co pozwala znacząco wspierać odporność.
      • Dla sportowców, dobrym rozwiązaniem okazało się podawanie drożdży spożywczych lub piwnych. Test, który potwierdził teorie z udziałem drożdży wykonano na biegaczach i wypadł zgodnie z oczekiwaniami badaczy czyli łyżka stołowa drożdży spożywczych obniżyła ryzyko infekcji o połowę.
  • Wg. nurtu mitochondrialnego to właśnie dzięki sprawnie działającym mitochondriom ( organellom) możemy również, znacząco, wpływać na wsparcie odporności, na unikanie infekcji.
  • Dlaczego? Mitochondria również stoją na pierwszej linii walki z patogenami chorobotwórczymi w ramach nieswoistej ochrony przed nimi:
    • Otóż kiedy czynniki wymienione wyżej, doprowadzają do powstawania braków po stronie niezbędnych substancji odżywczych to właśnie mitochondria wysuwają pomocną dłoń we wsparciu odporności przeciwwirusowej. 
      • Otóż te małe organelle, których głównych zadaniem (ja wspominałam wcześniej) jest oddychanie wewnątrzkomórkowe oraz produkowanie energii odpowiadają również za odpalenie różnych mechanizmów immunologicznych a to dlatego, że pośredniczą w produkcji Interferonu typu I. 
      • Ale to nie wszystko. Mitochondria dzięki temu, że uczestniczą w apoptozie komórek mogą wpływać na eliminowanie komórek zainfekowanych, wpływając tym samym na zachowanie równowagi wewnątrz organizmu.

Odpalenie mechanizmów immunologicznych oraz eliminowanie niechcianych, zainfekowanych komórek mogą być wykonywane tylko dzięki obecności wzmocnionych, odżywionych mitochondri.

Czynniki wymienione powyżej a dodatkowo wyziębienie organizmu czy brak odpowiedniej ilości snu, działają również destrukcyjnie na mitochondria, silnie je osłabiając.

  • W dobie pandemii koronawirusa nie jest już tajemnicą, że witamina D3 uczestniczy w wytwarzaniu naturalnych antybiotyków ale również działa regulująco na limfocyty T^3. Uzupełniająco podpowiem, że:
    • w mitochondriach dochodzi do jej przekształcania w postać aktywną czyli dopiero po tym przekształceniu korzystamy z palety korzyści jaką oferuje witamina D3
    • do jej pełnej aktywacji potrzebny jest również magnez.
    • Obok witaminy D3 mówi się również o bardzo istotnej roli kwasów Omega 3 (szczególnie kwasu EPA), które aktywują cytokiny przeciwzapalne.
    • Natomiast dla funkcjonowania mitochondrii, bardzo istotna jest również obecność witaminy C, która pobudzając produkcje interferonu pobudza zdolności obronne organizmu a także Koenzym q10, który stanowi podstawę wsparcia sprawności naszych mitochondrii. Jego obecność w naszym organizmie wydaje się być zasadna.

Ne ma jeszcze jednoznacznego stanowiska w sprawie alfabetu czynników eliminujących wirusy i patogeny. To jest jak zabawa w policjantów i złodziei.

My natomiast musimy pamiętać, że z każdym wdechem powietrza zasysamy z otoczenia tysiące bakterii a kolejne miliony przełykamy z kolejnymi porcjami żywności.

Musimy pamiętać, że nasz system odpornościowy cały czas toczy bój by uchronić nasz organizm przed patogenami.

W dobie pandemii czynnikiem istotnie chroniącym nas przed zakażeniem jest silny system odpornościowy, który zanim zostaną opracowane leki, szczepionki, aerozole czy inne specyfiki, daje jako pierwszy odpór temu co chce nas wyniszczać.

Pamiętajmy w tym miejscu, że do powstania infekcji nie zawsze musimy mieć kontakt z osoba chorą.  Wystarczy, aby nasze mechanizmy obronne na chwilę, osłabły a natychmiast padamy ofiarą utajonych w nas, infekcji.

Wniosek nasuwa się sam. 

Dbajmy o siebie. Dobrze się odżywiajmy, w sposób urozmaicony. Kiedy trzeba wzbogacajmy się dobrymi suplementami, które sa opracowane szczegónie pod potrzeby wsparcia funkjonowania systemu odpornościowego. Nie zapominajmy o umiarkowanej aktywności fizycznej a jednocześnie starajmy się eliminować stres.

Wszystkie informacje jakie znajdziesz na blogu, służą wyłącznie do celów informacyjnych. Przedstawione wiadomości to efekt poszukiwań hobbystycznych i nie może służyć do diagnostyki i samoleczenia. Zawsze skonsultuj swoje działania z wykwalifikowanym lekarzem.

Żródła:

1.TalbottS.,Talbott J.,”Effect of Beta 1,3/1,6 Glucan on upper respiratory tract infection stmptoms and moodstate in marathon athletes”.J.Sports.Sci.Med.2009,8(4)s.509-515
2. Carpenter K.C.,BreslinW.L., DawidsonT., Adams A., McFarlin B.K. „Bakers yeast-glucan suplementation inreaces monocyets and cytokines postexercise:implications for infection risk?” Br.J. NUTR. 2013,109 (3) s.478-486

Zdjęcia do artykułu pozyskane od mattthewafflecat z pi oraz Gerd Altmann z Pixabay

Koszyk

Twój koszyk jest pusty.

Dokonaj swoich pierwszych zakupów