Szukaj

Cynk - istotny dla zdrowia pierwiastek

Regina, 16 marzec 2020
Cynk - istotny dla zdrowia pierwiastek

Cynk - istotny dla zdrowia pierwiastek 

Cynk jest niezbędnym dla zdrowia pierwiastkiem śladowym. Cynk odgrywa kluczową rolę w syntezie i stabilizacji materiału genetycznego oraz w podziałach komórek.

Rola cynku jest często pomijana a wręcz niezauważalna kiedy szukamy rozwiązania dla trudno gojących się ran, złego widzenia o zmroku czy problemów z zasobami insuliny, problemami z płodnością. Cynk ma również swój udział przy syntezie hormonów grasicy jak również wpływa na minimalizowanie stanów zapalnych.

Na przykładzie cynku widać jak dla prawidłowego przebiegu wielu procesów metabolicznych, potrzebna jest obecność pierwiastków śladowych.

Odpowiedni poziom cynku w organizmie widać gołym okiem. Świadczą o tym piękne, zdrowe włosy i paznokcie oraz gładka, nie popękana, dobrze nawilżona skóra. Jest to wynik udziału cynku w syntezie i degradacji węglowodanów, lipidów, białek i kwasów nukleinowych.

PAMIĘTAJMY, ŻE JESTEŚMY TYM CO ZJEMY I PRZYSWOIMY A JEDZENIE, RUCH, SEN TO NASZE PALIWO.

Cynku mamy w organizmie prawie tyle samo co żelaza czyli od 2 - 4 gram.

Cynk bardzo obficie występuje w naszej diecie. Największe jego ilości znajdują się w ostrygach, krewetkach, czosnku, sezamie, migdałach (bezpiecznie jeść bez skóry) i dzikim ryżu. Te i inne, bogate w cynk, produkty winny znaleźć się w naszej codziennej diecie. 

W prawidłowo funkcjonującym organizmie ilość 7 mg dla kobiet i 10 mg dla mężczyzn to zalecane dzienne spożycie cynku. Może stosowanie przez nasze babcie, naczyń ocynkowanych, nie wynikało tylko z mody, ale z wiedzy na temat kluczowego działania cynku na nasz organizm.

Właściwości cynku: 

Czy prawdziwe jest stwierdzenie, że cynk jest niezbędnym pierwiastkiem dla naszego organizmu. Przy jakich procesach cynk ma swój czynny udział:

  • Przy procesach rozwojowych i regeneracyjnych. Szybsze gojenie się ran i syntezę kolagenu zawdzięczamy dzięki obecności cynku.
  • Kiedy szukamy składników odżywczych, które są jednocześnie antyoksydantem. Cynk jest jednym ze składników dysmutazy ponadtlenkowej SOD. Poza tym wykazuje działanie detoksykacyjne dzięki temu, że wchłania kadm i ołów czyli bardzo niepożądane metale ciężkie w naszym organizmie.
  • Dla utrzymania w sprawności funkcji czuciowych. To właśnie cynk pozwala cieszyć się i rozkoszować zapachem i smakiem potrawy. Pamiętajmy jeszcze, że czucie to nie tylko zapach i smak to również wzrok i słuch w uchu wewnętrznym.
  • Dla prawidłowego przebiegu procesów metabolizmu neurotransmiterów, prostagladyn i hormonów w tym hormonów tarczycy, produkcji insuliny, glukagonu. Za magazynowanie insuliny w trzustce, odpowiada właśnie cynk.
  • Kiedy występują problemy z dojrzewaniem męskich narządów płciowych (atrofia jąder). Cynk odpowiada za spermatogenezę oraz syntezę testosteronu.
  • Cynk jest niezbędnym pierwiastkiem tam gdzie występuje jako kofaktor np. enzymów. Bez obecności cynku jako kofaktora utrudniony byłby rozkład min.amoniaku. Poza tym cynk odpowiada za trawienie białek w świetle przewodu pokarmowego, biosyntezę hemu, metabolizm kości czy konwersja retinolu do retinalu. Również utrzymanie równowagi Kwasowo-zasadowej jest możliwe dzięki obecności cynku.
  • Kolejny ważny enzym gdzie cynk jest kofaktorem to aromataza. Jeśli występują braki cynku u płci męskiej to proces przekształcania androgenów w estrogeny (aromataza) przyspiesza. U chłopców istnieje ryzyko rozwoju cech żeńskich jako efekt małej aktywności androgenów w mózgu (widoczne nadmierne mięśnie piersiowe). U kobiet (w średnim i starszym wieku) dla odmiany aktywność aromatazy zlokalizowana jest głównie w tkance tłuszczowej w okolicach brzucha.
  • Cynk odpowiada za piękne włosy i paznokcie ponieważ bierze udział w syntezie i degradacji węglowodanów, lipidów, białek i kwasów nukleinowych. Ponadto dodatkowa suplementacja cynkiem jest pomocna przy niektórych typach wypadania włosów.
  • Bez obecności wystarczającej ilości cynku i witaminy A nasze pięty zawsze będą szorstkie i popękane a skóra sucha.

Czy dochodzi do interakcji z cynkiem?

Do zmniejszania wchłaniania cynku dochodzi kiedy:

  • spożywamy alkohol (również braki witaminy A), antybiotyki, środki na przeczyszczenie
  • upośledzone wchłanianie cynku występuje przy chemioterapii nowotworowej
  • kiedy przyjmujemy większe ilości żelaza, wapnia czy spożywamy w diecie duże ilości kwasu fitynowego

Jak widać z powyższego, cynk jest pierwiastkiem, który nie lubi towarzystwa. W związku z tym dobrze jest przyjmować cynk na czczo. Ten warunek najlepiej spełnić po przebudzeniu spożywając porcje cynku na 30 minut przed śniadaniem lub odczekać do 2 godzin przed posiłkiem lub przed pójściem spać.

Kolejna kwestia to sytuacje w których dochodzi do zwiększonego wydalania cynku. W jakich sytuacjach ma to miejsce:

    • przy spożywaniu alkoholu
    • przy chemioterapii nowotworowej, kortykosteroidach no i przy lekach moczopędnych
    • ponadto zubożenie podaży cynku w naszym organizmie powoduje lek o nazwie kaptopryl lub prolek o nazwie enalapril a także nie bez winy są środki antykoncepcyjne.
    Wszystkie informacje jakie znajdziesz na blogu, służą wyłącznie do celów edukacyjnych i informacyjnych, czasami poglądowych. To jest właśnie powód dla którego to, czego dowiesz się na tym blogu, nie możesz zastąpić wizytą u lekarza. Post ma charakter informacyjny. Przedstawione wiadomości to efekt poszukiwań hobbystycznych i nie może służyć do diagnostyki i samoleczenia.

    Literatura dla tych wszystkich, którzy chcą pogłębić wiedzę w temacie cynku i nie tylko:

    1. Uwe GrÖber, Mikroskładniki Odżywcze,Tuning Metaboliczny-Profilaktyka-Leczenie, MedPharm Polska 2010, ISBN 978-83-60466-82-7

    2.Dr B. Kukliński,Dr Anja Schemionek, Medycyna Mitochondrialna Nowatorska metoda na pozornie nieuleczalne choroby, Wydawnictwo Vital, Białystok 2015, ISBN 978-83-64278-87-7

    3.Dr B. Kukliński,dr Ina van Lunteren,Odżywianie mitochondrialne -Jak powstrzymać wolne rodniki, choroby cywilizacyjne i starzenie się, Wydawnictwo Vital, Białystok 2017,ISBN 978-83-65846-03-7

    4.P.Holford,Zapaleniu stawów powiedz nie, Klub dla Ciebie,Warszawa 2009,ISBN 978-83-258-0233-2

    Koszyk

    Twój koszyk jest pusty.

    Dokonaj swoich pierwszych zakupów